Hoe ziet het reisprogramma eruit? - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Dieny Winter-Tasma - WaarBenJij.nu Hoe ziet het reisprogramma eruit? - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Dieny Winter-Tasma - WaarBenJij.nu

Hoe ziet het reisprogramma eruit?

Door: DienyWinter

Blijf op de hoogte en volg Dieny

28 Juli 2010 | Nederland, Brunssum

Hallo vakantiegangers,

Inmiddels is de vakantieperiode aangebroken en zie ik iedereen om me heen de koffers pakken om zon, zee of bergen op te zoeken.
Stilletjes denk ik bij mezelf: “Als jullie terugkomen, moet ik nog een paar weken werken en dan zijn Jürgen en ik aan de beurt!” De kriebels beginnen langzaam aan te komen, heerlijk. Alhoewel het geen vakantie te noemen is (van uitrusten zal niet veel komen), eerder een droomreis met een vol programma.
We dienen dan ook te zorgen dat we in goede conditie verkeren, dus we sporten regelmatig, gaan hardlopen en wandelen om onze spieren soepel en de conditie op peil te houden.

Vandaag zal ik een beetje weergeven hoe de reis eruit gaat zien. Je zult dan ook merken dat het een pittig programma is. Troost is dat het reisgezelschap bestaat uit 22 personen, allen in de leeftijd tussen 42 en 55+, waarbij het grootste deel behoort tot 50 en ouder. Dus als het effe niet kan hoeven we ons niet schuldig te voelen t.o.v. de anderen.

Dag 1: Vanuit Amsterdam, Schiphol vliegen we rechtstreeks naar Chengdu in het zuiden van China.

Dag 2 en 3 blijven we in Chengdu en bezoeken ondermeer een natuurreservaat voor reuzenpanda’s, de bamboetheehuizen en de Wenshu-tempel.

Dag 4 vliegen we vanuit Chengdu naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet.
Aangezien Lhasa reeds op 3900m hoogte ligt krijgen we de rest van die dag de gelegenheid om te wennen aan de hoogte en te acclimatiseren.
We blijven in Lhasa dag 4, 5 en 6 en bezoeken o.a. het Potala paleis, het Drepung klooster, Tibetaanse medisch centrum en wandelen over de Barkhor markt.

Dag 7 verlaten we Lhasa en stijgen (met jeeps) over passen van 4488 meter hoog.
Het uitzicht over de besneeuwde bergtoppen van wel 7000m. hoog en het turquoise kleurige heilige Yamdrokmeer moet overweldigend zijn. Hier kan Jürgen zijn hart ophalen met de fotografie. Gaandeweg komen we aan Gyantse, vooral bekend om de Kumbum, de grootste stupa van Tibet.

Dag 8 gaat de reis van Gyantse naar Shigatse.
Hier bezoeken we het Tashilhunpo klooster en zal de 26m. hoge gouden Maitreya Boeddha ons niet onopgemerkt blijven. Ook krijgen we de kans om hier een lokale markt te bezoeken.

Dag 9 hebben we een lange dag voor de boeg van Shigatse naar Tingri over 2 indruk-wekkende passen op grote hoogte (5220m.). Onderweg bezoeken we één van de traditionele slaperige dorpjes en zijn we getuige van het dagelijkse ruige leven van de Tibetanen.
In Tingri kunnen we dan even bijkomen in het warme water van een hotspring.

Dag 10 zullen de grens passeren tussen Tibet en Nepal, maar over dat laatste deel van onze reis zal ik volgende keer iets vertellen.

Het programma in Tibet is een vaststaand programma welk iedere toerist krijgt aangeboden, aangezien de Chinezen alles in eigen hand willen houden en perse niet willen dat mensen op eigen houtje gaan rondtrekken. Ze zouden dan wel eens de echte situatie in Tibet (Chinese onderdrukking) kunnen zien. De Tibetanen mogen de toeristen ook niet aanspreken, doen ze dat wel dan volgen er strenge maatregelen. Je kunt je wel voorstellen welke.
Naar ik heb vernomen lopen in de grote steden, in de klooster en op belangrijke plaatsen in Tibet veel Chinese soldaten rond, sommigen zelfs verkleed als monnik. Als toerist dien jij je dan ook “netjes” te gedragen en aan hun regels te houden anders loop je kans dat je het land uit wordt gezet of in het ergste geval een celstraf krijgt in een Chinese gevangenis.
De ijzeren hand van China.

De situatie in Tibet en de onderdrukking van de Tibetanen gaan me zeer aan het hart.
Door mijn reis wil ik dan ook mijn medeleven betuigen.

Alle beetjes helpen, ook die van mij….

Dieny

  • 28 Juli 2010 - 10:31

    Cora:

    Sow , druk programma, vooral de eerste dag spreekt me erg aan het reservaat van de reuzenpanda's.

  • 02 Augustus 2010 - 23:32

    René:

    Hoi Dieny,
    Ik heb jouw verslagen vooafgaand aan jullie interessante reis met plezier gelezen en ben ook benieuwd hoe jullie de reis gaan ervaren.

    Nb. Prettige manier van verhalen heb je.

    Gr.

  • 06 Augustus 2010 - 05:37

    Jeannette:

    Kan ik niet, vermomd als tubetje creme of zoiets, stiekempjes mee in de koffer? Het klinkt als alles wat ook maar enigszins fascinerend is en wat ik zelf ook graag zou willen. Ondertussen oefen ik alvast op de fotoplaatstechniek. Kom al een heel eind maar valt nog niet mee. We buigen ons er volgende week wel over als je hier bent. Blijf schrijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Brunssum

Mijn spirituele weg

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2010

DE WAARHEID.......

06 Oktober 2010

Laatste dagen

04 Oktober 2010

De rust van Nepal

03 Oktober 2010

Cultuurshock

03 Oktober 2010

Verder door Tibet
Dieny

Actief sinds 14 April 2010
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 17654

Voorgaande reizen:

19 September 2010 - 08 Oktober 2010

Mijn spirituele weg

Landen bezocht: